Lijst is rijst, risotto italiano

Etappe 15 Roasio-Crescentino 70 km

Vanochtend wakker worden in Villa il Torchio was wel heel bijzonder. Wat een prachtig stijlvol gebouw met grote tuin. Het interieur oogde sjiek klassiek en duur. Hier wonen mensen die bemiddeld zijn. Nu zullen ze dat niet met het fokken van chiwawa's verdienen, alhoewel er lagen twee nesten met 11 jongen. Na een mooi Italiaans zoet gevoosd ontbijt was het weer tijd de stalen rossen van stal te halen, op te tuigen en vervolgens in de stijgbeugels. Vandaag gaat een deel van de route door de rijstvelden, ja u hoort het goed heen lijstvelden maar italiaanse rijstvelden. Ontstaan in de tijd dat de bergen rondom de bovenloop van de Po een kom vormen waar vroeger een binnenzee lag, het water trok zich terug en er bleef een relatief vlak moerassig gebied over. Voor de landbouw onbruikbaar dus ging men over op rijst aanplant. En zo eten we de overheerlijke risotto een bijzonder Italiaans gerecht. Vandaag was er toch nog wat klimwerk langs het meer van Viverone omhoog stijging tussen 7 en 10 % en vandaag ook weer super weer. Temperatuur rond 30 graden, ik hoorde van Vivian en Rob dat het in Heerlen herfstweer zou zijn. Nou mensen wat betreur ik jullie hier schijnt de zon in al zijn kracht. Bij Borgo d'Ale fietsen door een uitgestrekt gebied met kiwi bomen richting Crescentino waar we bij Agriturismo Greppi de nacht zullen doorbrengen. En weer zo'n verwondering moment.We fietsten een grote binnenplaats op en een bel waarschuwde de bewoner, eigenaar Massimo Greppi heet ons welkom. Hij toonde ons ons appartement en vervolgens verwees hij ons naar het zwembad achter de statige villa. Het zwembad lag aan het begin van een prachtig gecultiveerd gazon. Massimo vertelde ons dat vandaag een feestdag was, een soort van voor communie en dat veel families met hun kinderen uit de omgeving zouden komen om dit samen te vieren. Lag ik met mijn meisje lekker aan het zwembad toen zo'n honderd mensen de hoek omkwamen om plaats te nemen aan de tafels. Hapjes, vino en musica en er werd nog gedanst ook. Mooi om ook dit te mogen meemaken en te zien hoe de Italiaanse cultuur zich voor onze ogen ontsluit. Sjef mijn vriend steun en toeverlaat, Bas zijn zoon en mogelijk ook Franca de mam zijn weer in Oostenrijk om de handbikers te begeleiden die weer een reuze prestatie leveren om de Kaunertaler gletsjer strasse te bedwingen. Nou mensen ik kan jullie vertellen daarbij valt ons klim werk in het niet. Knap staaltje om met een dwarslaesie al handbiking zo'n berg te beklimmen. Sjef, Bas Franca, dokter Paul en al die anderen wij zijn in gedachten bij jullie. Succes en veel plezier!! We wensen Lotte en Tim een fijn kampweekend met de hockey club. En dat Finn en Femke het ook leuk samen hebben.
Morgen hopen we in Alba aan te komen!
MAWI

ToMo

jullie krijgen nu het mooiste deel van jullie reis, wij waren pas nog in piemonte, en ook door de rijstvelden gereden, lijkt een mini deel op india alleen schoner en geciviliseerder!! voor jullie nog een mooie tijd en vooral genieten!! dikke knuffel, ciao! a domani!!

femke

Verheug me elke avond weer om jullie avonturen te lezen! We zijn enorm trots!
Finn en ik hebben het ook leuk gehad vandaag. We zijn gezellig naar de film geweest en finn mocht frietjes eten bij z`n partner in crime Ruben
Succes morgen

Math en Marleen

Super leuk om de verhalen te lezen , en wat genieten jullie van deze fietsvakantie ! Wij genieten iedere dag mee,mede door de prachtige foto's????!Voor zo meteen alvast teruste en veel succes voor de komende dagen...????

Chris&Harry

Ja in Heerlen is het echt s.h.i.t.-weer. Zitten op dit moment met de rosé BINNEN op de bank! Niet normaal toch.
Ik zie dat Alba bekend is om de witte truffel die alleen plukvers lekker is. Al weer een bewijs: pluk de dag! Geniet van Italië en ... (naar wens in te vullen).
PS: blaas wat warme lucht richting ons.
Dikke kus.

Henkdewinter@home.nl

Hallo MaWi. Fijn om te lezen dat jullie zo genieten onder een heerlijk zonnetje in zo'n mooie omgeving. Geweldig die prestatie die jullie al geleverd hebben. Wij genieten mee en kijken uit naar jullie volgende reisverslagen en foto's.
Dikke xxxx HeMa