Hors categorie fietsen

Etappe 14 Mergozzo-Roasio 65 km

Een vluchtige blik naar buiten met een opkomende zon die zich in het meer spiegelde. Een prachtig gezicht om zo een eerste slaap uit je ogen te verdrijven. Na het ontbijt Mergozzo vaarwel gezegd en we begonnen aan een klim van zo'n 20 km met een gemiddeld stijgingspercentage van 6 %. Temperatuur steeg al gauw naar waarden boven de 25 graden. We rijden de bergen in die het lago d'Orta in sluiten. Een klim met bijzondere vergezichten over het meer waar we nodige tussenstops nemen om op adem te komen. Na zo'n 10 km begon ik mijn benen te voelen en stokte het ritme dus een tandje kleiner en de ademhaling reguleren. Vervolgens het ritme weer oppakken en in cadans brengen. Na die eerste klim een korte afdaling en op naar een volgende klim ongeveer 10 km. Na Pogno een heerlijke afdaling tot aan Borgosesia daar een colaatje gedronken. Donkere wolken kwamen opzetten en dat voorspelde niet veel goeds. Dus ondanks vermoeidheid wat vaart gezet een laatste fikse klim van 7 % naar Sostegno om vervolgens een reuzenafdaling van zeker 10 kilometer. Dan maak je kilometers we overnachten vanavond in een prachtige villa, Villa Il Torchio in the middle of nowhere. De vrouw des huizes fokt ja u hoort het goed chiwawa's. Ze had twee nesten met puppies en die waren al allemaal verkocht. Wel een leuk gezicht die jong hondjes. Aan de eigenaar gevraagd Of er een restaurant in de buurt is, ja was zijn antwoord. Op loopafstand, nee, maar ik wil jullie graag brengen en halen met mijn auto. Nou is dat geen vorm van gastheerschap, dus vanavond gaan we lekker uit eten ben benieuwd waar we terecht komen. Waarom vandaag maar 65 km welnu in dit gebied zijn de overnachtingsmogelijkheden erg beperkt dus moesten we een keuze maken. En toen bleef dit B&b over en dat is dan bepalend voor het aantal kilometers en natuurlijk de zwaarte van de etappe. Morgen volgt er weer een pittige ons streven is zondag in Alba aan te komen en misschien houden we daar een rustdag. Wij hebben leuke herinneringen aan dat plaatsje. Maar allee zover is het nog niet eerst maar eens de komende dagen goed doorkomen. De route tot nu toe is stukken zwaarder dan onze reis naar Rome.
Tim en Femke zijn vandaag 5 jaar getrouwd en daarvoor leefden ze in zonde. Vanavond brengen wij een toast uit op dat prachtige stel mensenkinderen. En van ons een dikke knuffel en proficiat!
MAWI

Jan

In de omgeving van Lago d' Orta hebben wij een tijdje mogen verblijven, hebben in die omgeving prachtige oude rode wijnen !

Miep en Wiel

Lago d' Orta was onze favoriete vakantie plaats. Een prachtig gebied. Er ligt een klein eiland in het meer. Zeker de moeite waard om te bezoeken.

Noëlle & Luc

Heerlijk weer om jullie prestatie van vandaag te lezen!
Geniet vd mooie omgeving en van de Chiwawa's :)
Pas op dat er geen puppie achterblijft, in de fietskar morgen.
Proost op jullie fantastische klimdag en op de huwelijksverjaardag van de kinderen.

Tim

Wij hebben vanavond niet alleen onze huwelijksdag gevierd maar ook het feit dat onze super kids te horen hebben gekregen om het nieuwe schooljaar in een klas hoger voort te zetten. Fredje doet zich stom voor maar die kerel had gewoon fantastische cijfers. Lotte exceptioneel goed. Echt super trots op die twee. Morgen mag ik met Lotte op hockey kamp. Dit wordt een geweldige vader/dochter dag. Waar ik me al meer dan een week op verheug. Heel veel succes morgen met de zware etappe. Love ya........