De kruisweg naar de Elzas

Etappe 6 Berig-Vintrange - Saverne 93 km
Vanochtend in "la dame blanche" van een mooi ontbijt genoten. Al mijmerend vind ik de naam "la dame blanche" wel wat hebben, dat in tegenstelling tot het veel gebruikte "dat blonde wijf". Wat verschil in talen kan oproepen het blijft mooi om al die diversiteiten te mogen zien, horen en proeven. Allee, vandaag fietsen richting de Elzas, maar eerst nog door een wereld die is ophouden te bestaan, jammer. Ingetogen de weg onder ons door trappend maken we kilometer na kilometer. Gisteren schreef ik al dat dit stuk van de route eigenlijk een zekere weerzin oproept. Geen winkel geen bakker geen slager te bekennen, zag ik bij een vervallen tankstation een oude bestelwagen aan de overkant van de weg met het opschrift boulanger wat in de taal van Marianne bakker betekent. Pain Chocolat, croissants voor ons en een pêche voor haar. Het bakkers vrouwtje keerde meteen de voiture mogelijk had ze de buit binnen voor vandaag. Bij Mittersheim fietsen we tussen het Étang du Stock en het Canal de Houillères maar uiteindelijk langs het kanaal naar het ZO richting Sarrebourg. Heuvel op heuvel af golvend fietsen door het landschap. Sarrebourg zelf maakt weinig indruk veel oud en slecht onderhouden. Jammer eens was dit een gevestigde industriestad maar ook hier heeft de tand des tijds toegeslagen. Langzaam beginnen we aan de afdaling naar het Rijndal. We fietsen langs het oude kanaal van de Rijn-Marne met zijn talloze vervallen sluizen en de sluiswachtershuisjes overwoekerd zijn door de natuur. Doordat er zoveel sluizen en de schepen vaak te lang door die sluizen werden opgehouden heeft men een nieuw kanaal langs de bergwand aangelegd met een grote waterbaklift om het grootste hoogte verschil te overbruggen. Plan Incliné wordt dat genoemd. Langzaam fietsen we een andere omgeving binnen, langs het kanaal een prachtig fietspad via Lutzelbourg naar Saverne, stadje in de Elzas. Het stadje oogt meteen gezellig en het hotel voor de nacht is ja ja, hotel l'Europe. Pijntjes voelen we beiden, Marion kont en rug en ik een hardnekkige nekspier en een gevoelige kont. Marion rekende zojuist uit dat we 494 km onder de wielen hebben.Nog geen drup regen en de komende dagen hoorden we wordt het warm. Mooi toch, we zijn bofKONTEN, nou ja eigenlijk boffers laat die konten nu maar rusten!
Fijne avond

MAWI

Sjef

Hey Mawi, het lijkt wel of ik weer aardrijkskunde aan het volgen ben. In ieder geval leuk en interessant om te lezen.
Dat Frans een van mijn 12 mindere vakken op school was snap ik nu eigenlijk niet. Want ook ik vertaalde "Dame" met Wijf. Maar ja dat was nog in de tijd dat de patronaatsknuppels de onverwoestbare kern van Welten vormden.

Sjef

Hey Wim,

ik geloof dat jullie richting Zwitserland gaan. Als je toch in de buurt van Zürich komt check dan even of er de afgelopen jaren geen aanzienlijke bedragen zijn overgemaakt naar rekeningnummer
NL04INGB0001020000.
De FBI heeft nog enige aanwijzingen nodig alvorens een grondig onderzoek in onze contreien op te starten

Marcel & Irmi

Hallo Wim en Marion,

Wij wensen jullie een fijne trip toe met mooie momenten
en onvergetelijke ervaringen.

Jerussjere,