Dag van de tegenstellingen

Etappe 5 Metz-Berig-Vintrange 54 km

Vanochtend vroeg onze weg door een ontwakende stad naar buiten gezocht om de route weer op te zoeken. In het voorbij gaan van een super Marché riep mijn goddelijke voorzienigheid: "Stop ik ga stokbrood, worst, bananen en kaas kopen, je weet maar nooit. We wisten ongeveer dat het een saaie dag zou worden. We fietsen door het merengebied van Lotharingen in het Pays des Étangs. De ondergrond bestaat hier vooral uit leem waardoor het water niet kan zakken. Het is een armoedig gebied en erg heuvelachtig lange hellingen wisselend tussen bos en voortglooiende weilanden. Vandaag een straffe tegenwind en fietsers onder ons weten wat dat betekent. Je komt amper bebouwing tegen en de gehuchten waar we door heen reden daar wil je nog niet begraven worden. Bouwvallige woningen, vervallen caravans als woning dienend en amper bewoners.Verschrikkelijk trieste omgeving, en dit gebied beïnvloede mijn gemoed behoorlijk en vraag ik me zelfs af waarom ik hier fiets. Vandaag voelde het als kilometers wegtrappen en anders niet. We trapten onze route weg door die vervallen spookdorpen waar geen winkel laat staan een eettent te bekennen was. Dus maar goed dat mijn voorzienigheid had voorgezorgd met haar inkopen. Achter het gehucht Landroff op een oude vervallen bank onze broodlunch genuttigd en dan gauw weer verder. Uit voorzorg hadden we gisteren avond de route digitaal verkend om te kijken of er ergens overnachtingsmogelijkheden waren. En jawel hoor een Chambre d'hôte in het gehucht met de liederlijke naam Bérig-Vintrange? Gauw geboekt want het eerst volgende lag 35 km verder en niet op de route. Toch nog enige vermeldenswaardige bijzonderheden die zij op foto wist vast te leggen. Op de eerste plaats een begraafplaats van oude tractoren, verder zes ezels in een weiland, die elkaar aankeken met de vraag wie zich vandaag aan de steen zou stoten. En dan heel bijzonder in het plaatsje Harprich waar in bijna elke lantaarnpaal ooievaars een ooievaarsnest hadden gebouwd. Elk nest had zijn jongen en de ouders vlogen af en aan. Mooi beeld van moeder natuur. Inmiddels was het 13.45 uur en moesten we in het gehucht Bérig-Vintrange ons adres voor de nacht zoeken. Achter de kerk aan het einde van een weggetje. Wij waren best nieuwsgierig van wat deze negorij te bieden had. Fietsen gestald in de schuur naast de grasmaaier en toe ging hij ons voor naar de achterkant van het gebouw en vol verbazing vielen onze monden open. Wat een prachtig terras, mooie kamer en suite en op de koop toe mogen we vanavond aan zitten. Dus onze dag was er een van tegen stellingen. Nu ik mijn verhaal schrijf kijk naar buiten en geniet van alles wat mijn ogen ontdekken.
Tot morgen
MAWI

Reacties

Reacties

Rob Kessels

Zo zie maar weer het komt altijd goed maar ja ik heb goed lullen zit niet op fiets maar ben de sere aan het verven ik vraag me nu af wat leuker is met je sjatje fietsen of veeeeerve. Geniet vandaag van je mooi verblijf en nog veel plezier

Paul en Tonny

Jullie terras ziet er fantastisch uit en dat uitzicht, olalaaaaa.
Ik kom net thuis van de golfbaan, heb aan de wedstrijd meegedaan. Paul doet nu nog mee aan de herenmiddag. Het zonnetje schijnt dus alles is prima hier.
Nog veel plezier!

Chris&Harry

Hoi Marion en Wim, ik geloof toch dat het jullie de derde keer beter afgaat dat fietsen, de stress is er een beetje vanaf. En waaruit blijkt dat: jullie foto's worden steeds beter qua onderwerp, kleur en compositie, en dat komt volgens mij omdat jullie meer om je heen 'durven' te kijken en zelfs anders naar elkaar kijken. Heb ik gelijk? Blijven kijken... en geniet, maar let ook op... die Fransen in het verkeer! Ik wens jullie morgen een fijne fietsdag met mooie 'plaatjes'. Marion hoe is het met je rug?
Groet van een buurvrouw in een 'stiltegebied'.

Tim

Toppertjes...

Ellen

Het gaat jullie ontspannen af aan die leuke fotos te zien!!! Ik ben trots op jullie!!!! Veel fietsplezier morgen!!!

Resie

Hoi Marion en Wim,

Wij zijn ook weer terug en Theo zit al weer in Apeldoorn. Ben lekker eens al jullie verhalen gaan lezen. Het zit niet altijd mee begrijp ik. Maar voor jullie zou de uitdaging dan ook niet groot genoeg zijn. Heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen.
Geniet van de avond en voor straks: slaap lekker. Hou vooral die ooievaar buiten. Groetjes en tot later.

Noëlle & Luc

Nippend aan onze Cappuccino en onze "simpele" (ivm jullie prestaties) fietstocht van vandaag voorbereidend, genieten we weer van jullie prachtig geschreven verhaal en foto's, petje af! En wat fijn om uiteindelijk toch beloond te worden, met die verrassende accommodatie, na die dag door dat armoedige gebied.
Goede voortzetting Wim & Marion!

Rinus

Heerlijk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bewonderen. Marion, het is gelukt ik heb een vervanger voor de kookles.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!