De Romeinen in Albenga, sluitstuk!

Afsluiten

Vanochtend op ons gemak een ontbijtje genomen in ons hotel en vervolgens richting station gekuierd om wat informatie in te winnen over vervoer met fiets en trein. De weg langs de kust richting Ventimiglia bedraagt zo'n 70 km en daarvan is 20 km redelijk goed en veilig fietsbaar. De kustweg is een drukste van jewelste en zoals jullie misschien zelf al hebben ervaren, iedere Italiaan voelt en gedraagt zich als een formule 1 coureur. Alleen met veel minder rijervaring.Verder voelen wij er niets voor en niet alleen om veiligheidsredenen maar ook vanwege de fijnstof onze gezondheid op het spel te zetten. Bij het station in Albenga wist men ons te vertellen dat het geen probleem was om fietsen mee te nemen in de trein. Die mogen gratis mee. Dus voor morgen treinend fietsen naar Ventimiglia. Op advies van onze hotel gastheer die ons gisteren ook een geweldige Osteria had gewezen, hebben we vanochtend de Via Lulia Augusta gelopen. Een van de nog authentieke overblijfselen van de weg die de Romeinen AD jaar I hadden aangelegd. Het pad voerde stijl omhoog met regelmatig info over wat die Romeinen daar hadden uitgespookt. Het is toch wel knap wat die weg en waterbouwers uit die tijd gepresteerd hebben. En ik vraag me dan nog af hoe ze met die strijd wagens over die hobbelige en stijle wegen hebben kunnen manoeuvreren. Moeten goede wagenmenners zijn geweest, nu ik het zo opschrijf moet ik denken wat ik eerder schreef over die F1 "coureurs", zou er dan toch een genetisch bepaalde link liggen met toen? Naast de vele overblijfselen hadden we ook een prachtige uitzicht over de middellandse zee en de baaien van Albenga. Voor de kust verheft zich een eiland dat privé bezit is. Na die stevige wandeling van zo'n 8 km met de bus terug naar Albenga en daar van een heerlijke lunch genoten. In de namiddag naar het strand waar ik nu mijn verhaal schrijf. Het kabbelen van de branding geeft een heerlijk ritmisch telkens terugkerend effect dat voor zoveel ontspanning zorgt dat ik om de haver klap in dromenland terecht kom. En in een van die dromen zou mijn oudste zoon gevraagd hebben hoe vaak ik het gazon maaide. Nou en zoals jullie weten dromen zijn bedrog zoiets zou hij nooit vragen, of.....? Maar nu terug naar de zee, lekker luieren heerlijk relaxed met een gevoel van totale ontspanning na al die dagen van ........ ?
Dit is ons afsluitende verhaal van onze fietsreis van Heerlen naar Nice in het jaar van de Mijnen. Wij hebben genoten van al het moois wat de landen waar we door heen fietsten te bieden hadden. We hebben genoten van de gastvrijheid en de bereidwilligheid van mensen onderweg, altijd bereid ons richting te geven. Wij hebben genoten van jullie reacties die ons telkens weer een gevoel gaven dat er thuis mensen zijn die om ons geven en mee leven.
Maar vooral, wat hebben we weer genoten van elkaar, het was zwaar het was anders dan Rome en Lech, het was weer bijzonder en dat, dat verschil maakt het leven mooi. Ik wil een oprecht dankjewel uitspreken aan mijn meisje, mijn steun en toeverlaat. Ik heb weer zoveel bewonderende momenten met haar mogen ervaren, het was van grote waarde.
Samen fietsend door het leven,
Bochten die verrassing geven,
weg van het geplaveide pad,
ik deed het samen met mijn schat!
Morgen vertrekken naar Ventimiglia en zondag naar Nice waar we komende woensdag het vliegtuig naar huis nemen.
Alle goeds voor jullie allen,
MAWI

Reacties

Reacties

Marcel & Irmi

Hallo Marion en Wim,
Proficiat met deze geweldige prestatie !
Ventimiglia is bekend door de gigantische markt,
die iedere Vrijdag is. Je kunt er alles maar werkelijk
ook alles kopen.
Zowaar ook een echte "Lolex" .
Veel plezier in Nice en geniet nog enkele dagen van de prachtige Cote d'Azur .
Marcel & Irmi

Rene

Errugg leuke verhalen. Bedankt voor deze boeiende verhalen en bijbehorende foto's.... tot gauw.
René

Diny

Ook ik weer genoten van jullie reis verhaal!
Het is heel bijzonder dat jullie dit samen mogen doen
dan ervaar je hoe belangrijk gezondheid is
geniet nog deze dagen van elkaar en van het mooie zuid Frankrijk!xxxx

Cecile

Marion en Wim een pracht prestatie geleverd.Jullie hebben het in goede gezondheid volbracht.Geniet nog van jullie vac verder.gr xx

Resie

Jammer voor ons, het einde van deze verhalenbundel. Geniet lekker na van jullie avonturen en prestaties. Top. Gezellige dagen nog in Frankrijk en een goede reis terug naar jullie kinderen en kleinkinderen. Gr.

Noëlle & Luc

Na ons mooie zonnige buitenritje in het Limburgse Heuvelland, lees ik jullie mooie verhaal hier weer voor.
En aan het einde, tijdens het lezen van de mooie woorden van Wim over het samen genieten en trots zijn op zijn meisje, pink ik een traantje weg. Zo mooi! Vol warmte geschreven. Kippenvel van emotie en zo trots dat jullie dit samen zo mooi hebben beleefd en gepresteerd. Chapeau!!!
Tevens besef ik dat ik nu het laatste verhaal lees, vandaar ook een traan, dat zal saai worden dit gemis.
Mooie laatste zonnige welverdiende dagen Marion & Wim.
Dank dat we zo met jullie mee mochten genieten!

Renée

Wat heb ik genoten van jullie verhalen en wat bewonder ik jullie. Zo 'puur' reizen is fantastisch maar ook zwaar! Chapeau! Geniet nog even en een veilige thuisreis!

Manon

Wowwww, geweldige prestatie !

Geniet nog van de fietsloze dagen ;)

Gertje

Dikke knoevel!!!

Gertje

Dikke knievel

Jo en Roos

Super gedaan, geniet nog van het mooie Nice en een goede terug reis.

Liefs,.....joro

Ad en Germaine

Proficiat met deze geweldige prestatie !!!
We hebben genoten van jullie verhalen en foto's
en wensen jullie nog mooie dagen in Nice.

Tiny en Wil

Wij sluiten ons gaarne aan bij het bericht van Ad en Germaine. Daar is veel, maar ook niet alles mee gezegd.

Een goede terugreis wensen wij jullie en geniet voor al van alles wat jullie weer hebben gezien en mee gemaakt.

Jan

Gefeliciteerd en veel plezier in Nice. Altijd weer mooi om jullie verhalen te lezen en daarmee te genieten van een reiservaring.

ToMo

lieve schatten, een super prestatie en een dikke proficiat dat jullie dit samen toch maar weer gedaan hebben!
Wim wij hebben bij je achter in het mandje gezeten, zo mooi hoe jij dit alles kunt weergeven!
Marion dank voor alle mooie beelden die je ons hebt laten zien!
geniet samen nog lekker van jullie tijd in Nice!
dikke knuffel van ToMo

Annemie

Super, wat een prestatie!!
Ik vond het leuk om jullie te volgen en de fijne verhalen te lezen met de leuke foto's . Nog fijne dagen in Nice.

Dora en Hub

Marion en Wim,
Proficiat met deze geweldige prestatie. Vorig jaar zijn wij met de auto in die omgeving geweest. Wij vonden dit toen al een lange rit. Laat staan als je deze afstand fietsend aflegt. Geweldig.
We hebben genoten van jullie mooie reisverhalen en fijne foto's. Groetjes en tot snel. Dora en Hub

Paul en Tonny

Wim en Marion,

Het waren heerlijke verhalen waar we erg van genoten hebben. Goede reis terug, knap gedaan, petje af!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!